Hulp bij formulieren

Voor mij is de week al weer om en weekend, die begint bij ons altijd op donderdag. Gelukkig van buitenaf wat afkoeling gekregen, af en toe regen, heerlijk. Binnen blijven de ventilators in het centrum op volle toeren draaien. Gewoon er niet bij stilstaan en je werk doen. Gisterochtend begon het al goed met een akkefietje. Niet met maar over een medewerkster bij ons en als ik eraan terug denk voel ik de woede weer opkomen.

Omdat er bij ons veel allochtone mensen komen en ook werken, daardoor moeite met de taal hebben, helpen wij hun vaak met formulieren invullen. Dit kan van alles zijn, over huur- of kindertoeslag, zorg of toekenningen. Dit gaat niet altijd vlekkeloos als er een probleem is maar als instantie kan je meer bereiken dan wanneer je individueel iets moet oplossen. Zo regel ik vaak de aanvragen in betrekking tot de Sociale Dienst. Wijs de mensen er ook op waar ze recht op hebben

In de laatste weken was ik volop bezig met de formulieren voor de vrijwilligersvergoeding voor onze medewerksters. Eén van hen kreeg het formulier van ons en liet het door haar dochter regelen. Vanochtend kwam ze naar mij met het bericht dat ze de aanvraag had gedaan en een brief had gekregen met een afwijzing. Die had ze meegenomen en daar stond in dat ze niet het juiste formulier had ingevuld. Ze moest het formulier voor baanbrekend werken gaan invullen waar ze helemaal niet in mee betrokken is. Hier is iets niet goed in de haak, dus ik ging bellen.

De 1e medewerkster van de Sociale Dienst kwam er ook niet uit en verwees ons naar een andere met een ander telefoonnummer. Deze wilde de persoon spreken waarover het ging, maar ze kwam daar ook niet uit. Het was een dienstverlener die denkt alles te weten, in haar recht denkt te zijn en uiteindelijk niets weet hoe alles in de praktijk werkt. Volgens haar hadden we een oud formulier gebruikt, niet over het jaar 2022, een andere rede dan wat in de afwijzing vermeld werd. Toen over baanbrekend werk waar wij niets van doen hebben. Alles was goed van onze kant. Ik ben iemand met veel geduld en liet haar d’r gang gaan en had mijn antwoorden op alles klaar staan.

Er kwamen meer redenen die ze terplekke aan het verzinnen was. Het meegestuurde contract was niet goed, stond ook niet in de brief vermeld. Maar ook daar was niets mis mee. Het moest over 2022 gaan, zei ze. Toen schoot ik uit mijn slof en gaf aan dat dit me ontzettend kwaad maakte, dit sloeg nergens op. Andere contracten zouden dan ook niet goed zijn en waren al die jaren van andere medewerkers wel toegewezen ook van 2022. Haar toon begon vriendelijker te worden en we konden het formulier opnieuw indienen maar met een begeleidend briefje dat het contract over 2022 ging. Ik zei, is goed, dit wordt besproken met de coördinatrice van het centrum. Zij zal waarschijnlijk wel contact met u opnemen, mag ik uw naam!

Weet niet hoe dit gaat aflopen. Dat hoor ik maandag pas.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.